Alla inlägg den 14 juni 2009

Av Rosa - 14 juni 2009 20:11

De helgene vi har fri, går stort sett med til å spise ; ) Vi spiser jo litt de helgene vi jobber også, men når vi er sosiale med familie og venner har det en tendens til å bli eta-gilde : )

Det sosiale i går, ble tatt veldig på sparket...men ikke mindre hyggelig av den grunn. Og deilig mat ble det.  Hvitløksgratinerte reker med gorgonzola-ost til forrett :

Lagde først hvitløksmør av en halv pakke Kviteidsmør og tre fedd med hvitløk. Eller svigermor gjorde...jeg lekte kjøkkensjef ; ) og bare kommanderte hva hun skulle gjøre.. ; ). Hadde smøret oppi former, og la på reker. Jeg bruker reker i lake, for jeg orker ikke stå og skrelle til dette.

På toppen legger jeg et stykke med Gorgonzola ost...eller annen blåmugg-ost.

Også inn i ovnen på 220 grader i ca 12-15 min... Serveres med brød.

Svigermor fortalte...noe jeg hadde glemt...at dette var forretten de fikk servert hos oss, den aller første middagen de ble invitert på : ) Det er jo da i hvertfall 14 år siden...


Jeg kunne nok egentlig blitt vegeterianer...for jeg syns det er så sinnsykt mye godt tilbehør. Sikkert dumt av meg å si at noe er favoritt, for da har jeg mange favoritter...men Asparges er i hvertfall VELDIG godt : )

Her har jeg skrellet de, kuttet av endene og rullet de i spekeskinke.

...eller igjen...svigermor gjorde..he he...jeg gjorde nok noe annet viktig, som å ta bilder og sånn ; )

La de på et "fat" av folie...og så på grillen. Lurt å smøre folien først forresten...

Det er såååå godt.... Lærte denne varianten sist helg det var grillvær av en venninne.

Og toppen av kransekaka var den hjemmelagde bernaise-sausen!! Jeg kunne spist all sausen med skje. Det kan faktisk ikke sammenlignes med Toro eller Knorr saus.

Denne var det den samme venninnen som sto for...og det skal kanskje sies at hun er kokk ; )

Jeg ymtet bare frempå med at jeg hadde glemt å kjøpe bernaise...men at jeg hadde både egg, essens og frisk estragon ; ) Og vips...

...så hadde hun laget saus!! Er det noen sak : ))) Får se om jeg tør å prøve meg på det på egen hånd en annen gang...

Og da ble dette resultatet. Grillet entrecote med fløtegratinerte poteter. Stekt champignon, balsamico-bakte cherry-tomater, asparges med spekeskinke og mais som jeg steker sammen med en pose tortilla-dip.

Og når solen skinner i tillegg...

Vel bekomme ; )

Ovido - Quiz & Flashcards